Jídelní lístek základní školy nabízí dětem výběr ze dvou jídel každý den. Každodenní výběr ze dvou jídel se dětem v dnešní době jeví jako samozřejmost. Nicméně pro vedoucí stravování je vždy náročnější sestavit jídelníček při dvojnásobném počtu jídel, ve kterém budou nabízeny dva stejně atraktivní a současně plnohodnotné pokrmy při naplnění všech zásad správné výživy. Uvedené školní jídelně se daří naplňovat tyto cíle.
Na první pohled je v jídelníčku nutno ocenit různorodou a pestrou nabídku receptur, surovin i technologických postupů. Dětem jsou nabízena jídla tradičně oblíbená, ale i jídla, se kterými se děti mohou setkat zcela poprvé (žralok, kuskus, sójové kostky), což je z hlediska formování stravovacích návyků (nevytváření předsudků k některým jídlům) velmi žádoucí.
V hodnoceném jídelníčku jsou nabízeny vydatně polévky zeleninové, obohacené navíc hodnotnými zavářkami (ovesné vločky, pohanka). Dále jsou v nabídce polévky obsahující jako hlavní ingredienci obiloviny - jáhly a kroupy, které jsou z nutričního hlediska velmi ceněné. Jáhly představují pro děti lehce stravitelnou formu obilovin, bohatou na železo, vitaminy skupiny B a prospěšné tuky, stejně tak i ječné kroupy jsou lehce stravitelné a bohaté na vitaminy skupiny B, navíc obsahující určitý druh vlákniny (beta-glukany), která se podílí na snižování cholesterolu v krvi. V nabídce polévek najdeme dále luštěninové polévky, které jsou v měsíci celkem 3x, což je správné, protože dětem poskytují nejen rostlinné bílkoviny, ale také vlákninu. K nutriční hodnotě polévek přispívají špaldové knedlíčky a kuskus v masových polévkách.
Polévky nabízené v jídelníčku dodají dětem v zimních měsících lehce stravitelné živiny a vitaminy a současně doplní i tekutiny.
Hlavní pokrmy nejčastěji zastupují masové pokrmy, které jsou hrazeny masem vepřovým, hovězím, drůbežím, v hojné míře rybím masem a zpestřením je také maso králičí. U rybích pokrmů velmi oceňuji jejich četnost v měsíci (5x) při použití různých druhů ryb (pangasius, tuňák, žralok) a různých technologických úprav (na zelenině, zapečené se sýrem, žralok na peperonátě, tuňáková pizza vlastní výroby). Takováto pestrá nabídka vzbuzuje u dětí povědomí o tom, že ryby na různý způsob lze konzumovat s chutí a častěji.
Přílohy k masovým pokrmům jsou vhodně zvolené a v rámci týdne se objevují prakticky všechny možné varianty. Malou připomínku mám pouze k podávání houskových knedlíků, které jsou i při dvou výběrech v měsíci poměrně často (5x) a lze je v některých případech zaměnit například za těstoviny. Pro zpestření je možné v měsíci zařadit také rýži natural, nebo různé druhy těstovin (celozrnné, amarantové).
U bezmasých slaných pokrmů mohou děti volit opět z pestré nabídky pokrmů (halušky se zelím, brokolicové medailonky, sójové kostky na houbách, bramborový guláš) a velmi vítané jsou luštěniny. U luštěnin je opět ceněné jejich časté zařazení do jídelníčku a to nejen v klasických úpravách (čočka na kyselo, hrachová kaše), ale také ve formě čočkového salátu nebo jako součást kovbojského guláše, což může být pro děti s menší oblibou luštěnin přijatelnější forma. Luštěniny je vhodné kombinovat s obilovinami (s pečivem, s rýží, s kroupami), čímž docílíme toho, že pokrm obsahuje kompletně plnohodnotné bílkoviny.
Zeleniny je v jídelníčku, dle mého úsudku, dostatek. Zelenina je přítomna jednak v polévkách a v hlavních chodech a dále je podávána ve formě salátů či zeleninové oblohy. Využity jsou všechny formy, díky tomu se zelenina v jídelníčku objevuje každý den, a tudíž její nedostatek ve stravě dětí v tomto jídelníčku určitě nehrozí.
Podobně je to i s ovocem, které se v jídelníčku objevuje pravidelně 2x týdně.
Ačkoliv bývá tato skupina potravin někdy problematická, pokud se týká naplnění spotřebního koše, v tomto případě bych usuzovala na pravý opak. V jídelníčku je mléko nejen součástí hlavních pokrmů (sýrová omáčka, koprová omáčka, bramborové kaše, rýžová kaše), ale hlavně je mléko vždy v nabídce mezi nápoji, kde se objevuje opět pravidelně (1-4x týdně) podle charakteru hlavního jídla.
Mléčných výrobků v jídelníčku registruji opět dostatečné množství, a to ve formě sypaného sýra, smetany a tvarohu v pokrmech, tvarohu v dezertech apod. Nabídku je možné rozšířit také o kysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry apod.), které příznivě působí na trávicí trakt.
Nápoje ve stravě dětí mají také své místo, vzhledem k jejich celkové denní potřebě. Oceňuji široký výběr nápojů i to, že děti mohou volit z nabídky mezi nemléčným nápojem a mlékem. Ovocné čaje a vitaminové nápoje je možné také doplnit o bylinné čaje (mátový, rooibos), zelené a slabé černé, které svou antioxidační aktivitou přispívají k ochraně organizmu před škodlivými látkami ze zevního prostředí.
Dostatečné množství luštěnin (v polévkách i hlavních jídlech)
Dostatečné množství rybího masa v hlavních pokrmech
Dostatečné množství zeleniny (v polévkách, hlavních chodech, v salátech)
Zařazování nutričně hodnotných surovin
Pravidelná nabídka čerstvého ovoce
Pravidelná nabídka mléka a dostatek mléčných výrobků
Jídelníček dle mého názoru naplňuje bez zásadních připomínek požadavky školního stravování a zásady správné výživy. I při výběru ze dvou jídel hodnotím jídelníček jako plnohodnotný a pestrý, s nápaditými recepturami. Snahu této školní jídelny o zdravé a chutné pokrmy je v tomto případě nutné ocenit.
Hodnocení provedla:
Mgr. Zlata Piskáčková
Ústav preventivního lékařství
Masarykova univerzita Brno
V Brně dne 19. 2. 2010
Hodnocení jídelníčku - dokument ke stažení
Školní jídelna je zapojená do projektů Škola plná zdraví a Stop obezitě.
ZŠ Jindřicha Matiegky
www.zsjm-me.cz
ZŠ Jungmannovy sady
www.zsjungsady.cz
ZŠ Pšovka
www.zspsovka.cz
ZŠ J.Seiferta 148
www.seifert-melnik.cz